De goda gärningsmännen
Gå med i de goda gärningarnas skara – välj Kanresta för ditt evenemang.
Budskapet om de goda gärningsmännen sammanfattar Kanrestas verksamhet som ett socialt företag som delar ut sina vinster till sin ägare, Finlands Folkhälsoförening.
Budskapet syftar också på maten, servicen och upplevelsen. Det kan därför underteckna både syftet med vår existens, alla Kanrestas tjänstelöften och den attityd som styr vårt arbete.
Som en intern attityd innebär det ett åtagande att agera och ta ansvar. Kanresta är fyllt av aktiva människor som drivs av en vilja att göra gott.
Kanrestas medarbetare är goda gärningsmän: de gör god mat, skapar bra tillställningar, erbjuder bra service och bidrar samtidigt till det gemensamma bästa.
Budskapet betonar också hantverket och de många faktorer som bidrar till en lyckad upplevelse. Som ett tjänstelöfte påminner det om att både god mat och ett minnesvärt evenemang kräver skickliga utförare och skapas av många olika faktorer. Kanresta erbjuder alla dessa.
Kanresta finns för att göra gott.
Ekonomiskt ansvar
Vi måste utföra vårt arbete utmärkt för att kunna göra gott – därför är även lönsamheten i vår verksamhet viktig för oss.
Socialt ansvar är vår grundsten. Finlands Folkhälsoförening har sedan 1969 stött finländarnas hälsa och välbefinnande genom sina fyra medlemsorganisationer.
Ekonomiskt ansvar är vår grund. Vi är en stabil koncern och säkerställer ständigt vår konkurrenskraft. För oss innebär ekonomiskt ansvar att säkerställa den ekonomiska välfärden för våra anställda, kunder, intressenter och medlemsorganisationer. Våra nyckelpersoner har en viktig roll i att långsiktigt säkerställa en lönsam verksamhet.
Miljöansvar
Miljöansvar är vår passion. Vi är medvetna om vår miljöpåverkan och tar hänsyn till den i alla våra aktiviteter. Vårt mål är att minska miljöbelastningen genom att systematiskt öka användningen av ekologiska produkter och vara en föregångare i hållbara val. Att öka användningen av ekologiska produkter i alla våra enheter är en del av vår strategi.
Vi strävar ständigt efter att minska matsvinnet, och förhandsberäkning och -bedömning är mycket viktigt i våra restauranger. Vi satsar särskilt på detta. Dessutom säljer vi matsvinn efter lunchens slut.
Vi sorterar alla typer av avfall i våra kök där det är möjligt (porslin, energi, metall, glas, kartong, tidningar, plast, blandat avfall och bioavfall samt farligt avfall). Vi övervakar energiförbrukningen, håller onödiga apparater avstängda i köket och strävar efter att hålla vattenförbrukningen så låg som möjligt.
Vi använder Ekokompassens miljöledningssystem.
Det certifierade miljöledningssystemet stöder konkret utvecklingen av organisationens verksamhet. Ekokompassen är ett systematiskt sätt att leda miljöarbetet.
Målet med Ekokompassen är att förbättra miljöns tillstånd och garantera kunderna de mest miljövänliga tjänsterna. Genom Ekokompassen strävar vi efter att styra våra inköpsprocesser i en allt mer miljövänlig riktning, förbättra resurseffektiviteten i produktutvecklingen, tillverkningen och tjänsteprocesserna samt utbilda vår personal i dessa processer och utvecklingsarbete för att minimera vårt koldioxidavtryck.
Användning av ekologiska produkter i våra restauranger
Att öka användningen av ekologiska produkter i alla våra enheter är en del av vår verksamhet. Vi är med i Portaat Luomuun-programmet och är också medlemmar i Pro Luomu-förbundet.
Portaat Luomuun-programmet är ett verktyg för professionella kök och en systematisk process för att öka användningen av ekologiska produkter och utveckla hållbara rutiner i köket. Programmet vägleder till att göra ansvarsfulla inköpsbeslut, kommunicera om ekologiska produkter korrekt och pålitligt. Det erbjuder också informationsmaterial och hjälper till att hitta lämpliga ekologiska produkter och rätt samarbetspartners.
Pro Luomu främjar utvecklingen och tillväxten av den ekologiska sektorn i Finland. Föreningens cirka 70 medlemsorganisationer representerar hela livsmedelskedjan, från ekologiska producenter till livsmedelsföretag och handel. Kanresta är ett av de första restaurangföretagen som blivit medlem i föreningen.
Socialt ansvar
Socialt ansvar är vår grundläggande värdering. Vi är en ansvarsfull arbetsgivare och följer alltid myndighetsföreskrifter, lagar och förordningar i vår verksamhet. Vi tar hand om våra anställdas välbefinnande, och vår personalnöjdhet är på en hög nivå; enligt vår senaste mätning var vårt eNPS-värde 46. Våra anställda trivs hos oss, och de längsta anställningarna har varat i över 20 år.
Vår inköpsstrategi syftar till att köpa in på ett ansvarsfullt och effektivt sätt. Vi använder råvaror från småskaliga och lokala producenter när det är möjligt för att främja regional livsmedelsproduktion och välbefinnande.
Vi bryr oss också om människorna i vårt partnerhus. Vår verksamhetsmodell möjliggör ett mycket nära samarbete där främjandet av husets affärer är i fokus. Vi hjälper gärna till att lösa affärsutmaningar och utvecklar verksamheten tillsammans.